Eten bij de Takur van Bera - Reisverslag uit Pushkar, India van Mirjam Schouten - WaarBenJij.nu Eten bij de Takur van Bera - Reisverslag uit Pushkar, India van Mirjam Schouten - WaarBenJij.nu

Eten bij de Takur van Bera

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

22 November 2012 | India, Pushkar

Tijdens ons verblijf in Bera vond het Diwali festival (Festival of Light) plaats. Vanwege deze feestdag werden papa en ik door de baas van ons resort uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten.

De man woont met zijn gezin in een Havli die volgens hem al 400 jaar in bezit is van zijn familie. Al zijn voorvaderen waren Takurs. De betekenis hiervan werd ons pas goed duidelijk toen we met hem door het dorp naar z'n huis reden. Alle mensen die we onderweg tegen kwamen, vouwden hun handen en bogen. Verkeersopstoppingen losten zichzelf op en ook een stuk sneller dan normaal.

Het is moeilijk om in woorden uit te drukken in wat voor sfeer we terecht kwamen. Het huis was oud maar schoon, groot en luxe. Hoge plafonds, veel kamers en ingericht met de duurste meubels, tapijten en wanddecoraties die je je kunt voorstellen. Hun badkamer was haast van een Westerse luxe.

We werden ontvangen op grote banken in de woonkamer, kregen wat versnaperingen aangeboden en ons werd gevraagd wat we wilden drinken. Ik voelde me helemaal niet lekker en ook zeker niet op m'n gemak daar, dus ik hield het bij mineraal water. Papa vroeg om een biertje.

Na een uur werden we meegenomen naar de eetkamer. De tafel was feestelijk gedekt voor de hele familie, maar in tegenstelling tot wat deze tafel deed vermoeden, aten we alleen met de Takur. Zijn vrouw, dochters en zoon zagen we af en toe voorbij komen, maar tijdens het eten bleven die in hun eigen vertrekken.

Na het eten, wat heerlijk was overigens!, dronken we in de woonkamer nog een kop koffie. Zodra papa z'n kopje leeg had, zei de Takur 'Come on, I'll drop you off at the resort!' .. ehh, oke!

Een bijzondere avond, that's for sure!
Wat het helemaal speciaal maakte, was dat we de volgende dag op onze rekening zagen dat hij niet alleen de overnachtingen in rekening had gebracht, maar ook het biertje van papa!!