Pushkar deel II - Reisverslag uit Pushkar, India van Mirjam Schouten - WaarBenJij.nu Pushkar deel II - Reisverslag uit Pushkar, India van Mirjam Schouten - WaarBenJij.nu

Pushkar deel II

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 November 2012 | India, Pushkar

De meeste touristen dompelen zich onder in de Indiase cultuur door het bezoeken van tempels, haveli's, bazaars, paleizen en ander cultureel erfgoed. Niets mis mee, deden wij acht jaar geleden ook.

Tijdens deze reis kreeg ik echter de mogelijkheid om op een andere manier kennis te maken met India. Namelijk door thuis op bezoek te gaan bij een aantal vrienden en kennissen van Ineke (vrouw van m’n vader).

Gisteren was het de beurt aan Sunita om ons uit te nodigen. De man van Sunita, Kiddar, werkt als kleermaker voor een connectie van Ineke. Via die weg leerden ze elkaar kennen en raakten de afgelopen jaren bevriend. Wat me niet verbaast, want wat een lieverds van mensen!!

Met hun familie wonen ze in een buitenwijkje van Pushkar. Echt een arm gezin, zowel Sunita als Kiddar werken keihard om het hoofd boven water te kunnen houden. Kiddar als kleermaker, Sunita als lerares in een naburige plaats (op 2 uur reistijd van Pushkar!).

Ondanks het kleine en rommelige huis was het enorm gezellig. Heel relaxed en comfortabel. We werden ontvangen in de slaapkamer en kregen direct Chai en wat te eten. En wat schetste onze verbazing? Ook deze mensen hadden net een landschildpad! Deze keer 1 met een Tika, de rode stip op je derde oog. Nou ja, in het geval van deze mini schildpad betekende het een heel rood hoofd hahaha!

De rest van de middag hebben we Sunita haar winkeltje (een klein kamertje in hetzelfde huis) bewonderd, Chai gedronken, gekletst en met de kinderen geouwehoerd. Uiteraard nodigden ze ons uit voor het eten, maar met lichte doch vriendelijke dwang hebben we dat afgeslagen. Op een gegeven moment is het toch wel genoeg en verlang je (ik althans, en m’n vader ook) naar de relatieve rust van het hotel.

Bovendien waren we die ochtend al op bezoek geweest bij Marc. Een oude canadees die al jaren in India woont. Hij heeft een aantal paarden die hij verhuurt voor safari’s en een aantal kamers waar je kunt logeren. Zijn erf is een gezellige bende van honden, vogels, paarden, koeien en mensen.
Volgens vrienden kun je er terecht voor de meest leuke feestjes (alcohol included!) van Pushkar.

Nou, dat ‘half braindead’ klopte wel aardig! Hij had mijn vader een paar jaar geleden al eens ontmoet, het duurde echter een klein uur voor dit langzaam terug kwam in z’n geheugen. Je moest ‘m echt aankijken en goed contact maken, dan gingen er een soort lichten aan in z’n felblauwe ogen. Desondanks hebben we er heerlijk Chai gedronken en uitgebreid over zijn en mijn paardenleven gesproken. Ik zie mezelf daar al helemaal zitten op een avond, drankje erbij :)

Voor dit laatste werd ik overigens uitgenodigd door Lloyd, een 72 jarige man uit Engeland die ik heb leren kennen in 7th Heaven. Ik heb zijn aanbod afgeslagen maar er evengoed een enorm leuk contact aan overgehouden. Lloyd bleek namelijk, net als Marc, een echte paardenman en bovendien een geestverwant als het op dieren, mensen en mentaliteit aankomt. De kans is groot dat ik hem en zijn gezin eens ga bezoeken in Engeland!

Op de terugweg naar het hotel kwamen we een groep apen tegen. Let bij de foto vooral even op de jongeman die links boven op het gebouw zit. Beentjes over de reling. Just chillin' man!!