Sizzling Mumbai - Reisverslag uit Kochi, India van Mirjam Schouten - WaarBenJij.nu Sizzling Mumbai - Reisverslag uit Kochi, India van Mirjam Schouten - WaarBenJij.nu

Sizzling Mumbai

Door: Mirjam Schouten

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

05 Februari 2015 | India, Kochi

Namaste!

Zo, eindelijk de tijd, energie en internetverbinding gevonden om een verslag te plaatsen. Want allemachtig, dat bloedhete Mumbai, het slokte me even op!

Laat ik bij het begin beginnen. De vliegreis. We vlogen met Delta Airlines en onze vlucht kwam vanuit de Verenigde Staten aan. We kregen op Schiphol een grondige check-up. Eerst aan een aparte tafel allerlei vragen beantwoorden over waar we heen gingen, waarom, of we onze tassen zelf hadden ingepakt, etc. Daarna moest alle electronica uit mijn tas en moest ik alles aanzetten. Om de bom ter plekke af te laten gaan of zo..??!! Werkelijk geen idee. Een nog grondiger fouilleren volgde en daarna mochten we het vliegtuig in.

Prima stoelen, uitstekende films, lekker eten en vriendelijke crew. We zijn de 9 uur prima doorgekomen.

Ook op Mumbai airport ging het voorspoedig. De bagage was er snel en voor we het wisten stonden we buiten op onze chauffeur te wachten. Je moet je voorstellen, als je daar het arrival gedeelte van het vliegveld uitkomt, staan er ongeveer 300 indiers te wachten met naamplaatjes van mensen die ze op komen halen. Het is dan een kwestie van jouw chauffeur er tussen uit zoeken. In de hoop dat jouw naam correct op het naamplaatje staat. Mijn vader werd eens opgewacht door een chauffeur die op het naamplaatje 'met groet' had gezet. Dit heeft mijn vader namelijk standaard onder zijn e-mails staan en de chauffeur dacht dat het zijn naam was. Tja, dan duurt het even voor je de juiste persoon er tussen uit gepikt hebt :)

Gelukkig was onze chauffeur ons gewoon vergeten en hebben we het hotel gebeld. Tien minuten en vele verontschuldigingen later kwam hij aangesneld en bracht hij ons in een flitsende rit naar het hotel. Ook weer opgelost.

Het hotel in Mumbai was prima. Schoon, heerlijke bedden, zachte kussens en warm water! Het hotel lag aan de Colaba Causeway, de drukste straat van Colaba (oud stad gedeelte en favoriete wijk voor toeristen). De ingang was enigszins afschrikwekkend, een duister steegje achter kleine shops. Dit hadden we gelukkig al op internet gelezen en eenmaal boven in het hotel was het prima.

De eerste dag in Mumbai moest ik even acclimatiseren. Zowel m'n vader als ik waren er voor het eerst, dus dat is dan extra je weg zoeken. Het was bloedheet en benauwd. Maar 1 groot voordeel lokte, de reden dat ik uberhaupt naar Mumbai wilde: cafe Leopold's!! Het decor van het beroemde boek Shantaram en helaas ook (een deel van het) decor van de terroristische aanslagen in 2008.

Leopold's zat zelfs naast ons hotel. Geweldig! We hebben er meerdere keren gegeten, koffie gedronken en blue berry cheese cake gegeten. Heel vervelend allemaal ... :-D Het eten was goed, de sfeer gejaagd, snel en fantastisch tegelijk. Mensen stonden buiten in de rij om er te kunnen eten.

Naarmate we er langer en vaker zaten, ontdekten we steeds meer kogelgaten. Sommigen verstopt achter schilderijtjes. Bij de aanslagen in 2008 stierven 164 mensen en waren er vele honderden gewond. Ze vonden plaats onder andere bij Leopold's, het Taj Mahal Hotel en het CST Train Station. Ondanks dat Leopold's sindsdien waarschijnlijk nog meer bezoekers trekt, gaf het toch wel een bizar gevoel..

Verder hebben we in Mumbai het Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya bezocht, eerder: Prince of Wales Museam. We waren daar tegelijkertijd met een paar honderd schoolkinderen in verschillende leeftijden. Ze liepen allemaal uiterst gestructureerd 'in line', 1 voor 1, achter elkaar door het museam. Een soort gigantische polonaise dus. Dit bracht een hoop lol, want ze waren met zovelen dat als we de ene zaal uit waren, we de rij in de andere zaal opnieuw tegen kwamen. Hilarische momenten!

Uiteraard hebben we ook de India Gate bezocht. De Gateway werd gebouwd om het bezoek van Koning George V van het Verenigd Koninkrijk en Koningin Mary van Teck aan Bombay in 1911 te herdenken. Het duurde nog dertien jaar totdat het monument klaar was. Dit is ook echt een toeristische attractie voor de indiers zelf. Veel dagjes mensen, waarvan ik er met minstens 20 op de foto ben geweest. Ze vonden me bijzonder interessant. Lang, blond. Ik heb zelfs handtekeningen uit gedeeld hahahahaha! Mijn paar woordjes Hindi en mijn geoefende (maar uiterst slechte) Indiase 'hoofd wiebelen', leverde veel wederzijds gelach op. Ik realiseer me op die momenten dat we toch allemaal gewoon maar mensen zijn en hoe verschillend ook, ergens ontzettend hetzelfde!

Ik heb van Mumbai genoten. Als een vloedgolf heb ik het over me heen laten komen, een heerlijke uitdaging voor al mijn zintuigen! Toch ben ik ook blij na 2,5 dag de zinderende stad weer te verlaten. Op woensdag zijn we met een binnenlandse vlucht vertrokken naar het rustiger Kochin. Een verslag daarvan volgt snel!

Liefs vanuit tropisch Zuid India,

Mirjam

  • 05 Februari 2015 - 15:49

    Marij:

    Hééé wat leuk om het eerste verlag te lezen..dank schat!
    Het schijnt tegenwoordig vaker vvor te komen dat toeristen die "opvallen " gevraagd wordt op de foto te komen, Michiel Kuik en zijn vader overkwamen hetzelfde. Maar een handtekening is nóg maffer he..ach ja je ziet er vast uit als een H(B)ollywood ster..hihi.Hoop dat kees er een foto van gemaakt heeft..láchen!!
    Tja bizar die kogelgaten..rare wereld he.
    Ben benieuwd hoe het in Cochin bevalt. Kijk uit naar het volgende verslag.
    Dikke tûût, Marij

Tags: Mumbai, Kochin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kochi

Zuid India

Yes, South India, for the first time!!

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2015

Letti en Mamallapuram

17 Februari 2015

Thee, kruiden en meer

12 Februari 2015

Jungle by Night

10 Februari 2015

Een boottrip op Periyar Lake

06 Februari 2015

Elephants and Dolphins
Mirjam

Actief sinds 08 Nov. 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 33062

Voorgaande reizen:

25 September 2017 - 25 Oktober 2017

Volunteering at Dharamsala Animal Rescue

31 Januari 2015 - 20 Februari 2015

Zuid India

10 November 2012 - 25 November 2012

Incredible India...!

Landen bezocht: